Knut seglar lugnt på

                            små och grunda vatten





Tamena väger 25 kilo och har plats för en person. Knut Wallenbergs minsta segelkanotuppfyller alla hans krav på en kustkrypare, en farkost för att segla i riktigt trånga och grunda vatten

I går seglade jag runt hela Koön i den lilla. Hon kryssar så fint, säger Knut Wallenberg.

Enda svårigheten var vid passagen under Mittsundsbron. Där fick han ta ner segel och mast.

– Men det gör jag sittande med en hand, konstaterar han nöjt.

Den lilla är hans senaste skapelse som går under arbetsnamnet Tamena, en synnerligen göteborgsk namnkonstruktion. Båten dras från garaget på en lite hjulförsedd vagn ner till bryggan där Knut enkelt sjösätter henne utan extra hjälp. Han tar med henne helt enkelt

Knut Wallenberg har seglat i nästan hela sitt liv. Som åttaåring fick han förtroendet att lära sig segla sin morfars sprisegeleka. Morfars visdomsord ”Du seglar inte större båtar förrän du kan segla en eka” har följt Knut genom livet. Under turerna i ekan väcktes hans starka kärlek till naturen och enkelheten. Att som liten grabb kunna sätta segel själv och glida iväg över vattnet betydde frihet och gav tilltro till den egna förmågan.

Sedan länge bor knut, nu 73 år gammal, i Marstrand. Här framstår han som något av en särling bland kappseglare och stora dyra båtar. Han väcker n viss uppmärksamhet när han kommer glidande i sin pyttelilla segelkanot.

– Vi måste få en återgång till segling i kontakt med naturen. Det skall inte behövas mycket pengar, svåråtkomliga båtplatser och naturvidriga bottenfärger för at komma ut på havet och bara njuta , säger han.

Tamena är inte Knut Wallenbergs första småbåtskonstruktion. Små enkla båtar har lockat denna hängivna seglare länge. Redan på 60-talet fick han och hans fru en filippinsk Prau med utriggare i jättebambu i lysningspresent av en sjöfarande kompis.

– Den seglade vi faktiskt från Saltsjöbaden till Sandhamn och vi hade med den till Marstrand, men den var mer avsedd för sandstränder säger Knut Wallenberg.

Han var länge inne på flerskrovsbåtar, men övergav dem så småningom.

– Flerskrovsbåtar är visserligen snabba. Men de vänder dåligt och de är blöta att segla när det blåser. Vi skaffade en liten engelsk havskryssare istället.

Knut berättar om den gången när han och sonen stack iväg på en långsegling med nämnda havskryssare.

– Vi smet från min sons konfirmation. När vi kom till Kristiandsand sa jag till min son att han hade två saker att välja på. Antingen åka hem och konfirmeras, eller ringa prästen och meddela att vi inte kommer. Han ringde och prästen var förstående . ”Se till att njuta av Guds vackra natur” var det enda han sa, säger Knut Wallenberg.

Sex veckor låg de ute och nådde som längst till Hardangerfjorden. Den seglingen blev starten på Knuts karriär som båtkonstruktör.

– Jag ville ju uppleva detta igen, men det är sällan man har sex veckor på sig. Jag ville kunna ta båten på biltaket istället, säger han.

Efter visst letande bland de små farkoster som marknaden erbjöd kunde han konstatera att alla var avsedda för tävling. Entypsbåtar blir dyra och det mesta går ut på att skaffa allt dyrare och fräckare material.

– Jag ville komma nära vattnet, slippa båtplats och alla sådana kostnader, säger Knut.

Hans tankemödor ock ingenjörsbakgrund resulterade i en liten segelkanot i plywood.  Ett segel i fören och ett i aktern, bomlösa så kallade loggertsegel och utanpåliggande svärd i stället för köl. Plywoodskivorna satte han ihop med buntband och båten fick ett ytterskikt i glasfibermatta och epoxilack. EnOrm var född och visades på Älvsjömässan i Stockholm i början av 1990-talet. EnOrm Mk 1 byggdes i 38 exemplar och så småningom bildades ett sällskap av likasinnade naturälskare, Sjöormarna, vars syfte är att segla tillsammans i små lättransporterade segelkanoter, på olika vattendrag här hemma och utomlands.

Men säg den som någonsin blir nöjd. Knut Wallenberg har fortsatt att utveckla sin konstruktion. EnOrm Mk II byggdes i granlist hos en välrenommerad kajakbyggare.

– Den blev vacker men alldeles för svårbyggd och dyr, konstaterar Knut.

EnOrm Mk III byggde han tillsammans med en hängiven Kajakpaddlare. Trean fick en något högre bordläggning och detaljerna putsades ytterligare, men grundtanken finns kvar. Båten skall gå att lägga på biltaket och den skall vara enkel och billig.

Nu är det Tamena som tar upp hans tid. Den lilla röda prototypen har provseglats en tid och förfinats efter hand. Hon har bara ett segel men i övrigt är hon lik de tidigare versionerna, med ett loggertsegel på en ostagad mast. Knut har monterat ett säte på durken, mitt i båten, och han manövererar båten med seglet och rodrets styrlinor. Det finns ingen bom att ducka för och inte heller någon rorkult som sticker honom i ryggen. Svärden på sidorna tillåter segling på riktigt grunda vatten eftersom de, precis som rodret fälls bakåt vid en eventuell grundkänning.

I garaget har Knut Wallenberg just lagt sista handen vid en ny liten Tamena.  Gräddvit och med lackade träpaneler på sidorna och betydligt vackrare än prototypen.

Är detta den ultimata båten?

– Jag var skeptisk från början, men jag tror mycket på den, den blev bättre än jag trodde. Jag är ute mycket ensam och ergonomin är viktig. När andra klänger allt längre ut på båtarna för att få upp farten, revar jag seglet och sitter bekvämt kvar mitt i båten. Och jag seglar nästan lika fort, men mycket bekvämare  än de gör, säger Knut Wallenberg.

Men att detta skulle vara slutversionen, den ultimata båten – det kan han inte svara på.

-Dyker det upp nya idéer så måste de ju prövas, men helt klart är att det alltid kommer att handla om små båtar säger han och citerar de danske båtkonstruktören  Ib Pors Nielsen: ”Glädjen med en båt står ofta i omvänd proportion till dess storlek”.

 

Knut Wallenberg

Född: 1935 Göteborg

Bor: I Marstrand

Familj: Två söner och ett barnbarn

Yrke: Ingenjör inom maskinkonstruktion

Intresse: segla och måla tavlor

Aktuell med: Sin egenkonstruerade segelkanot som kan läggas på biltaket och sjösättas var som helst i någon av Sveriges 90 000 namngivna sjöar och andra vattendrag.


TAMENA

Längd: Tre meter

Bredd: 0,9 meter

Vikt: Skrovet väger 15 kilo

Segelyta: 4,4 kvadratmeter

Övrigt: Klarar att kryssa genom 10 meter breda och 30 centimeter djupa vattendrag.

  

Berit Stridh

namn@gp.se