Båtens ägare:     Björn Jansson

Båtens namn:     Röding

Byggnadsår:         2010

Byggd av:             Björn Jansson

Typ:                        EnOrm MK IV

Material i skrov:   Plywood och epoxy

Mått:                       Längd: 3,1 m

                                Bredd: 1,0 m

                                Djupgående: (med svärden nere/uppe): 50/10 cm

                                Vikt: ca 25 kg

                                Segelyta: 4,5 m2 (efter omriggning ca 5,4 m2)

                                Övrigt:

Ägarens beskrivning:

En dag i maj 2008 fanns i GP, Göteborgsposten, en artikel, ja ett helt uppslag, om en karl som seglade på lugna grunda vatten. Och båten vägde 18 kg! Tänk, en sådan klarar man att själv lägga på biltaket.

(Om Knut i GP kan man läsa under ”artiklar” ovan)

På något sätt hittade jag en mailadress och ställde frågan om det fanns ritningar och beskrivning. Redan nästa dag ringer Knut. Nej, det finns inga ritningar men om jag inte hade alltför bråttom så …

Ett år senare blir jag inbjuden att komma till Lerum. Där skulle föreningen Sjöormarna demonstrera sina olika båtar. Nu hade Knut gjort en byggbeskrivning, drygt 30 sidor med detaljerade skisser och anvisningar. Dessutom mallar för borden i fullskala. Nu skulle det byggas.

Lennart nappade på iden, trevligt, nu kunde vi spåna och lösa problem tillsammans. Vi byggde under vinterhalvåret 2009-2010.

Knuts idéer följdes i stort men för anordningen för att reva gjorde vi annorlunda.




Denna lösning har fungerat riktigt bra.

I maj 2010 skulle det bli segling i Vänern. Läckö.

Men först måste vi pröva våra båtar, Lennart och jag tog båtarna till sjön Uspen, i närheten av Floda. Uspen är en mindre sjö omgiven av skog. Vindarna är oberäkliga både till riktning och styrka. För mig som i stort sett aldrig seglat tidigare var det en mycket obehaglig upplevelse. Och om bara några dagar skulle vi segla på stora Vänern. Allt var förberett, boende ordnat på vandrarhem, mat anskaffad osv. Det var bara att åka. Men tack och lov, vindarna på Vänern var visserligen starka, men jämna och kom hela tiden från samma håll. Puh.

Det har blivit en del ändringar. Jag kom aldrig överens med linstyrningen. Lennart kom med den goda iden med rorkult, den finns nu bekvämt inom armlängds avstånd på babords sida om sittbrunnen. Ytterligare idéer från Lennart, försegel och pontoner. Så nu har det blivit rullfock och trimaran.

Nu funkar det bra.