Dynekilen, Lökholmen 4 -7 juni 2015

På torsdagens eftermiddag hade vi samlats vid Lökholmens camping, Björn J, Lennart, Lars-Göran, Anders och jag. Björn och Lennart hade hyrt en liten stuga medan vi övriga satte upp våra tält. Lars-Göran hade som vanligt det minsta tältet, något större än en sovsäck. Anders hade, också som vanligt, det största tältet. Två rum och kök med tillhörande möbler.

På fredagsmorgonen vaknade Anders och Staffan med ett konstaterande att all vår mat var uppäten och resterna utspridda runt tälten. Vi hade blivit rånade av en räv, resterna som räven inte tog hade trutarna kalasat på. L-G, som gärna stiger upp i gryningen, hade sett räven vid sitt tält när han höll på med frukostförberedelserna. När han vände sig om såg han räven stå och stirra lömskt på en bredd smörgås. Men som gammal jägare visste han hur rävar skall tas och moloken lommande räven iväg mot Anders och Staffans bägge tält, där sömnen ännu härskade, och drog ut alla matpåsar ur tältens absider. En sexpack öl var kvar.

På fredagen träffades vi båtarna för att ge oss ut på den historiskt berömda Dynekilen. Det var ett sjöslag mellan Sverige och Norge i kilens inre del där Tordenskjold 8 juli 1716 förstörde den svenska transportflottan som behövdes för att Karl XII skulle erövra Norge. Sedan blev det som det blev. I alla fall kände vi oss lite historiska när vi seglade ut mellan öarna i kilens yttre del. Under dagen blåste det upp och vi avbröt vårt försök att runda fyren Tjurholmsknappen och sökte lä i en liten vik på nordsidan av Aspholmen. Där fick både Anders och Lennart utföra små reparationer på sina revningsanordningar. Efter lite fika och allmänt filosoferande fortsatte vi seglingen i medvind tillbaka till utgångsstranden.

Lördagen fortsatte med ökande hård vind och då dök det norska fartvidundret FRI upp med Reidar vid rodret. På ett sant Tordenskjoldskt vis rodde han oss alla i sin lilla gummibåt ut till FRI där vi lunchade tillsammans med Reidars besättningsman som, för enkelhetens skull, också heter Reidar. FRI låg så fint för ankar i den hårda vinden och det var trevligt att vi alla kunde träffas i kajutan, eller cockpitten, eller vad det heter på båtar som trotsar alla väder.

På kvällen firade vi Sveriges nationaldag med vin och wiskey och kom på massor av utmärkta idéer om framtiden och världens utveckling. Vi var riktigt glada och upprymda för detta när vi gick till kojs, men tyvärr har alla utmärkta idéer glömts bort under nattvilan. Men vi får väl fler tillfällen att utveckla våra genier.

På söndags morgon blåste det fortfarande hårt så vi packade våra bilar och båtar på förmiddagen och for åt var sitt håll. Räven var nog kvar och väntade på nya offer.

Vid pennan

Staffan

Sjöormarnas 10-års jubileum i Marstrand  28 -30 augusti 2015

Inför Sjöormarnas 10 årsjubileum och Small Ships Race blåste friska vindar med kulingstyrka i byarna. Det blev därför ingen segling på fredagseftermiddagen utan gott om tid att installera oss och lägga EnOrmarna på plats för kommande seglingar. På kvällen samlades vi i matsalen på Marstrands familjecamping där det rel. nygifta paret Janne och Anders tackade för tidigare uppvaktning och bjöd på champagne och risotto. Fotoväggar monterades upp och fylldes med bilder vilket inte bara påminde om Sjöormars gångna bedrifter utan även tydliggjorde att den lilla matsalen nu var Sjöormsdomän under mötesdagarna.

Under mötesdagarna träffades fler Sjöormar än på mycket länge. Några kom innan mötet började och stannade längre. Andra hade ont om tid och tittade bara förbi en kort stund, men de flesta var med på såväl jubileumsfesten som seglingarna.

Följande Sjöormar syntes vid olika tidpunkter där: Max och Chris Bruzelius, Klas-Göran Dahl, Lennart Gustavsson, Björn Klofelt, Kennet och Margareta Lundström, Jan Mark, Lars-Göran Olsson, Gunilla Petersson, Knut Wallenberg, Marie Öhman, Staffan Öhrström, Janne Fredsbo, Jan Kaerrebaeck, Anders Amble, Reidar Salvesen liksom Håkan, som hjälpte till med den lokala transporten.

Under lördagen skulle vinden avta varför vi enades om att segla på eftermiddagen och de som hade lust kunde vara med på en promenad på förmiddagen. Inte så många kom men 7 av oss tog en uppfriskande promenad några timmar för att titta på utsikten och bereda plats i kistan för kommande måltider.

Sen eftermiddag var många av oss ute och provade vindarna vid Kråkorna och viken vid Mittsund. Det gick bra att segla såväl EnOrm som Oslojolle, men molnen tornade upp sig och vi fick en del droppar över oss innan regnet upphörde och en vacker regnbåge hälsade god kväll!

På vårt 10 årsjubileum serverades åter champagne och en läcker buffé av medlemmarnas medhavda rätter.

Även om Sjöormarna vid denna träff inte lyckades samlas alla på en gång för segling (och därmed segla så att alla kom i mål samtidigt) delades ut ändå förstaprisen i Small Ships Race.

Staffan delade ut första priserna för 2015,som uppskattades av alla mottagare. Vackra och praktiska muggar att dricka champagne i för dem som inte fått några glas!

Sen inbjöd han alla Sjöormar att berätta om sina minnen med föreningen. Anders berättade med stor humor om Sjöormarnas riskabla segelförsök i norska fjällvärlden som avlöpte väl, trots all dramatik som Anders förmedlade.

Janne hade fixat en vimpel som delades ut som jubileumsgåva till alla närvarande. Vid efterstädningen visade det sig att några glömt sin vimpel intill det tomma vinglaset, men det gör inget för vi får se till att alla medlemmar får sitt exemplar av denna prydnad att sätta på båten. Tack Janne för ditt arbete med att ordna tryck av logga och val av färg.

Jan M visade sin gåva till brudparet, en film från festligheterna hos Pia vid Dunakullen i samband med årsmötet där.

Söndagsmorgonen (dagen efter) var solig och mycket stilla men så småningom kom tillräckligt med vind och gav utmärkta möjligheter till seglingar. Jan var tidigt uppe och när han återvände vid 10 -tiden var en del andra klara att segla ut. Mellan Marstrand och Åstol ligger en annan kal holme som heter Södra Åstol, karg, men med en liten trevlig vik att angöra för fika och bad. Söndagen bjöd på en hel del god segling för dom flesta, men det var också dagen för avfärd. Björn Klofelt hade det enklast i det avseendet för han seglade hem till sin bostad på Åstol.

Nu får vi ladda för nästa jubileum.

Vid pennan; Björn Klofelt med lite klåfingrig hjälp av Staffan

10 års Jubilæum, Marstrand, august 2015! - Så indtog Sjöormene Marstrands Camping igen!

I fællesrummet blev fotovægggene med møje og besvær hængt fritsvævende ned fra loftet og på vægge og der blev flyttet rundt på fjernsyn, så borde og stole kunne stå i langbord og vi alle kunne sidde sammen! Langt om længe fik vi bænket os! Vi var nogen der havde haft en dejlig afslappende dag uden sejlads men hygget os på campingpladsen, lige hvad vi trængte til, at ankomme og have det rart sammen, andre sejlede, - såvidt jeg husker! Anders og jeg - som traf hverandre på Loch Lomond sejladsen i Skotland i 2004 - var blevet gift i april, og dét havde vi lyst til at fejre med en champagne fredag aften! Nogen havde spist før, nogen spiste under og nogen tog en øl, et glas vin eller en kop kaffe!

Men alle mødtes vi klokken 19 i Fællesrummet!

Gunilla, Anders, Reidar, Jan og Janne sad udenfor og lavede som sædvanligt mad på den elskelige Cobbgrill ”Pizza-ugnen!” som Staffan har døbt den! Dennegang var det stegte portobello svampe, champignoner og løg, i en god Risotto som Anders frembragte, under stor leben i den nedgående aftensol fra Gunilla der var sulten som en hest og derfor, udover risottoen, også hjalp Reidar med at spise sin stegte kylling!

Indendøre var alle i gang med at hygge sig! Så blev der knappet champagne op og festligt var det! I særdeleshed friskede festen til da aftenens to midtpunkter kom ind af døren: Knut og Jan Mark og Jan Marks hund! På en eller anden måde gør de to herrers entré aftenen til noget helt særligt specielt. Jeg vil sige at stemningen steg adskillige grader! Især fordi de jo begge var til stede da vi traf hinanden i Skotland, ligesom Staffan og Jan K. også var det. Så det var en helt speciel aften at fejre for os og den er vi taknemmelige for.

Aftenen skred frem med stor gensynsglæde og stemningen var høj hos alle! Vi gik glade og trætte hjem til telte, lejligheder eller hytter og vidste jo, at i morgen; lørdag, var endnu en fest, nemlig selveste Jubilæum’et!

Lørdag gik mange tur rundt på Marstrand og hyggede sig her og der. På Campingpladsen frembragte Gunilla sine vidunderlige varme pandebrød som vi spiste på en til arrangementet tilpas terrasse der lå i solen lige vedsiden af vores telte! Her spiste vi varme pandebrød med smeltet smør og ost, drak kaffe og the og hyggede os en hel formiddag!! Ohh hvilken skøn tradition det er med de varme pandebrød på Trangiaen! Chris og Max som er gamle venner og tidligere medlemmer af foreningen kom til os fra Goteborg og hyggede sig i solen med os. Også Marie kom og det var en festlig stemningsfuld lørdags ”brunch.”

Så blev det lørdag aften og der var der fest igen og vi spiste mad sammen og hyggede os i fællesrummet. Der var dækket op til det helt store ta’ selv bord med alverdens lækkerier, frembragt af alle, og dét må jeg sige, vi er altså gode til at lave mad i denne forening! Der var indtil flere forskellige slags hjemmelavede kager på bordet og vin og champagne flød igen rigeligt. Staffan holdt en skøn tale om foreningens start med indslag fra medlemmer der spontant blev budt ind til at sige noget om sit bedste minde fra de ti år der er gået! En fin idé og en meget skøn tale! Bjørn K. havde skrevet en sang til lejligheden som han sang solo under store klapsalver fra foreningens medlemmer! Jan Mark havde frembragt en video film til Anders og Janne fra vores årsmøde i april og den var meget festlig så alle grinede! - Når man har sejlet sammen og været sammen i så mange vanvittige situationer med vejret som den evindelige med – og modspiller – så har man set og kender hinandens værste og bedste sider! Det er herligt at blive ved med at kende hinanden (détte til trods) og stadigt blive ved med at have det festligt sammen! Til slut på aftenen uddelte Staffan og Bjørn K. en lille gul vimpel med Enormen på til alle medlemmer.

De der var tilstede var: Knut W. Jan Mark. Staffan. Bjørn K. Lennart som kom på besøg lørdag aften. Gunilla, alle fra Sverige. Jan K. fra Danmark. Anders fra Norge.  Kenneth og Margareta. Chris og Max som kom på besøg lørdag formiddag. Marie. LG alias Lars Göran. Claes. Alle fra Sverige. Og Reidar fra Norge. Samt Janne fra Danmark.

Søndag sejlede Jan K. Gunilla, Anders og jeg en skøn sejlads og ”fikade” på nogle øer overfor Marstrand Camping udenfor Åstol – jeg husker ikke navnet, men flot var der!

Tak for ti skægge og vanvittige år med både modvind og medvind! Jeg håber vi får mange mange flere sjove oplevelser sammen til havs, i søer og på land!

Ved pennen, Janne fra Danmark!

Lördag 7 november 2015

Höstmöte hos knut på Marstrand

Vi hade som vanligt ett  mycket trevligt möte i Marstrand hos Knut och Håkan för drygt en vecka sedan med 9 Sjöormar närvarande och en som ska bli . Efter ett gemensamt besök på Marstrands pizzeria tog vi oss hem till Knut och Håkan som bjöd på kaffe med mycket gott till.

Först hade vi ett kort styrelsemöte. När övriga deltagande styrelsemedlemmar har kommenterat  mitt notat från mötet kan jag meddela lite mer om vad vi diskuterade beträffande nästa år.

Vi tittade sen på bilder och mindes tidigare träffar. Knut visade oss och förklarade tankarna bakom sin senaste modell för en ny EnOrm.

Utveckling av kanotsegelbåtar för oss direkt till Görans sons kanotseglare utanför Långholmen för 125 år sen. När Marlies och jag förra året vid  promenad på Djurgården besökte ett sjöfartsmuseum ( mellan Wasa museet och Gröna lund ) såg vi  Gustav III:s slup och slupen som rodde Kronprinsessan Viktoria och Daniel vid bröllopet. I museets övervåning upptäckte jag en bekant rigg. Carmen heter hon, som har den och Carmen var kanske den båt som syns på Görans bild.

Från Carmens land där jag nu befinner mig till slutet av november, skickar jag er en bild som jag tog av Carmen förra året och beskrivningen av båten, som byggdes på Långholmens varv 1882! Som ni ser av beskrivningen är Carmen en vittberest farkost liksom många EnOrmer.