försommarsegling Överlida 5 -8 juni 2014

Fredag 5 juli 2014

Så var det då dags för årets försommarsegling. Knut och Staffan hade gjort en rundtur och kollat på campingar och sjöar i södra Västergötland på gränsen mot Halland och funnit en finfin camping vid Överlida med en liten sjö. Ofta har vi varit i sjöar som varit ganska stora och därmed stora öppna ytor. Denna gång följde vi Anders idé om att sjön skall vara så liten att den inte syns på Sverigekartan. Sjön Lilla Hallången uppfyllde dessa kriterier, men var ändå 2,5 km lång.

Vi möttes under torsdagen och vi blev många. Knut, Klas-Göran, Lennart och Björn J, Staffan, Björn K, Gunilla, Mari, Lars-Göran, Anders, Kenneth, Margareta och Monika. Vi fick också besök av Pia. Tillsammans hade vi med oss 10 Enormer och 1 kajak.

Torsdagseftermiddagen gick åt till inkvartering och någon liten provtur. På fredagen vid 10-tiden kom hela armadan iväg och vi seglade upp längs sjön och fikade vid en liten strand. Vid tre-tiden skulle det börja regna så vi avslutade i tid. På eftermiddagen och natten kom det rikligt med regn och åska, men Anders och Lars-Göran, som låg i tält, tyckte ändå att det var mysigt. Vi som låg skyddade i små stugor hörde regnet smattra hemtrevligt mot taket.

På lördagen blev det uppehåll hela dagen. Vi gjorde en säkerhetsgenomgång och kunde konstatera att flera hade genomfört säkerhetshöjande åtgärder på sina båtar. Alla seglade därefter i sina Enormer och Staffan paddlade i sin kajak utefter sjöstranden. På kvällen bröt solen igenom och det blev varmt och skönt och då tändes grillen och vi åt en gemensam middag.

I söndagens vackra solsken gjorde några av oss en sista rundtur i sjön innan det var dags för hemresa.

Vid pennan

Staffan

Eftersommarsegling 15 - 17 augusti 2014

Fredag 27 november 2014

På årsmötet enades vi om att årets Small Ships Race skulle seglas i vattnen N om Sotenkanalen. Ramsvik Stugby & Camping mitt emot Hunnebostrand föreslogs som basläger. Undertecknad besökte det och fann tillräckliga resurser för att kalla till eftersommarsegling därifrån.

Arkipelagen N därom innehåller många små klippöar, grynnor och trånga passager där EnOrmarnas förmåga att ta sig fram skulle sättas på prov.

Efter denna sommars vackra och varma väder blåste vindar med kulingstyrka och regn dagarna före, så många var nog tveksamma till förutsättningarna för denna eftersommarsegling. Torsdagseftermiddagen var lite kylig när vi inkvarterade oss på Ramsvik.

Fredagen bjöd på sol och alldeles lagom NV vindar. Därför rekognoserade Björn J, Lars-Göran och undertecknad vattnen genom att segla till Bovallstrand och tillbaka. I den lilla viken på Flatön SV om Täre sund fiskade 3 hägrar. De flög dock sin kos när vi förtöjde där för att njuta av lunchen i strålande solsken.

Kenneth och Margareta kom på fredag kvällen så det blev inte bara en delikat hallontårta, som Kenneth bakat utan vi var nu också fyra båtar inför morgondagens segling.

På lördagen var det först ännu svagare vindar. Första benet i Small Ships Race skulle gå N ut. Med S vind kunde vi glida fram genom trånga passager och med svärden uppe gick det fint där det var grunt. Det var emellertid inte lätt att finna lämplig plats för lunchen men vi upptäckte till sist en mycket grund vik, som gick in vid Valfjället och där lyckades vi landa utan alltför mycket grundkänning.

Åskan mullrade nu N om Bovallstrand men höll sig där och vi avnjöt lunchen i värmande solsken.

Under lunchen hade vinden friskat i och vi beslöt klokt nog alla att reva. I den kraftigt byiga vinden fick emellertid såväl Kenneth som Lars-Göran roder problem. Vi enades om att de i medvinden kunde ta sig in till marinan N om ”lunchviken”, medan Björn J och undertecknad kryssade tillbaka till Ramsvik.

Returseglingen i den nu tidvis mycket byiga vinden var tuff men vi kom välbehållna till Ramsvik där Margareta mötte och vi kunde senare hämta upp Kenneth och Lars-Göran vid marinan med bilarna.

Inför det väntade regnet surrade vi båtarna på biltaken för avfärd nästa morgon. Vid avslutningsmiddagen reflekterade vi över seglingarna och livets väsentligheter. Vi hade trots allt tur med vädret och vindarna var i stort stabilare än på många tidigare seglingar. Fördelarna med att hålla ihop och kunna hjälpa varandra när det krisar till var uppenbara. Att ha mobiltelefonerna ombord med förprogrammerade telefonnummer till alla seglingsdeltagare rekommenderas!

Staffan hade valt ett vackert motiv från seglingarna vid Överlida på första prisen, som sen utdelades till alla närvarande. Synd bara att inte fler Sjöormar tog chansen att vara med vid denna segling.